flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Аналіз причин повернення Чаплинським районним судом Херсонської області справ про адміністративні правопорушення за 11 місяців 2019 року

Аналіз причин повернення  Чаплинським районним судом Херсонської області справ про адміністративні правопорушення.

На виконання плану роботи Чаплинського районного суду Херсонської області на 2 півріччя 2019 року керівником апарту суду Байбузою О.А. проаналізовано причини повернення Чаплинським районним судом Херсонської області справ про адміністративні правопорушення впродовж січня-листопада 2019 року.

Відповідно до обліково-статистичних даних, які містяться в КП «Д-3», за період з 01 січня по 26 листопада 2019 року в провадженні Чаплинського районного суду Херсонської області перебувало  611 справ із протоколом про адміністративні правопорушення, з них надійшло у звітному періоді 596 справ. За даними судової статистики Чаплинського районного суду впродовж січня-листопада поточного року судом розглянуто 535 справ про адміністративні правопорушення, що складає 87,6% від загальної кількості справ, які перебували на розгляді у суді, з них повернуто 125 справ, що складає 23,4% від загальної кількості розглянутих справ. Таким чином, залишок не розглянутих справ складає 76 справ станом на 26.11.2019 року, що становить 12,4 % від загальної кількості справ, які перебували на розгляді у суді. 

Згідно ст. 278 КпАП України орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення  вирішує такі питання: чи належить до його компетенції розгляд даної справи (у випадку коли розгляд справи не належить до компетенції цього органу, він не має права його розглядати. Підвідомчість справ про адміністративні правопорушення визначена главою 17 КпАП); чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; чи витребувано необхідні додаткові матеріали; чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.

В разі встановлення неповноти матеріалів, поданих до розгляду, мають бути витребувані додаткові відомості  та матеріали або справу повернуто за місцем складання протоколу чи інших матеріалів для усунення недоліків, оскільки недотримання вимог при складанні протоколу про адміністративне правопорушення призводить до вимушеної тяганини з розглядом справи, а іноді й до сплину строків притягнення до адміністративної відповідальності, що в свою чергу негативно впливає на зміцнення законності та запобігання правопорушенням.

Досліджуючи причини, через які Чаплинським районним судом повернуто матеріали про адміністративні правопорушення, необхідно визначити такі:

1).Неможливість розглянути справу у зв’язку із відсутністю правопорушника, присутність якого під час розгляду є обов’язковою.

2).Неможливість розглянути справу у зв’язку із відсутністю належного повідомлення правопорушника про час та місце розгляду адміністративного протоколу.

3).Відсутність у протоколі про адміністративне правопорушення відомостей, які зазначаються у відповідності до ч.1 ст.256 КУпАП.

4).Порушення вимог статті 221 КУпАП щодо підвідомчості справ про адміністративні правопорушення, які підлягають розгляду районними судами.

5).Констатація факту щодо наявності в діях правопорушника складу злочину.

Протокол про адміністративне правопорушення є офіційним документом і до нього висуваються певні вимоги. Обов'язок щодо належного складання протоколу про адміністративне правопорушення та надання доказів на підтвердження викладених в протоколі відомостей, покладається на особу, яка його складає та не може бути перекладено на суд.

Відповідно до статті 256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім’я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання. При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються його права і обов’язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.

Впродовж  січня-листопада 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської області повернуто на доопрацювання 72 (або 57,6% від загальної кількості повернутих справ) матеріали про адміністративні правопорушення  за ст.ст.173-173-2 КУпАП  у зв’язку з тим, що справа про адміністративне правопорушення не може бути розглянута у встановлені законом строки у присутності правопорушника.

Відповідно до ст.277 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.173 КУпАП розглядаються судом протягом доби. Разом з цим, відповідно до ч.1 ст.268 КУпАП, справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Згідно ч.2 ст.268 КУпАП при розгляді справ, про адміністративні правопорушення, передбачені частиною першою статті 44, статтями 51, 146, 160, 172-4 - 172-9, 173, 173-2, частиною третьою статті 178, статтями 185, 185-1, статтями 185-7, 187 цього Кодексу, присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, є обов’язковою.

У період за січень-листопад 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської  області повернуто на доопрацювання  19 справ (або 15,2%) у зв’язку з тим, що правопорушники не проживають за вказаною у протоколі адресою.

Відповідно до ч. 1 ст. 268 КУпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Згідно ст. 277-2 КУпАП України повістка особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, вручається не пізніш як за три доби до дня розгляду справи в суді, в якій зазначаються дата і місце розгляду справи.

У період за січень-листопад 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської області повернуто 30 справ (або 24%) про адміністративні правопорушення у зв’язку із неналежним їх оформленням, зокрема, за порушення вимог Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції – 4 справи; через відсутність кваліфікації вчинених дій правопорушників – 6 справ; у зв’язку із відсутністю документів, які б свідчили про притягнення особи до адміністративної відповідальності – 5 справ; через відсутність відомостей про особу правопорушника – 4 справи;  у зв’язку з відсутністю доказів, зазначених у протоколі про адміністративне правопорушення – 8 справ; через відсутність відомостей про місце скоєння адміністративного правопорушення – 1 справа; через відсутність відомостей про суть адміністративного правопорушення – 2 справи.

Відповідно до статті 256 КупАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім’я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.

Причини, які призвели до винесення Чаплинським районним судом рішень про повернення матеріалів про адміністративні правопорушення у зв’язку із невідповідністю їх вимогам статті 256 КУпАП:

1).Порушення вимог Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в оргнах поліції, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України 06.11.2015 року №1376, зокрема щодо оформлення протоколу про адміністративне правопорушення.

2).Відсутність кваліфікації вчинених дій правопорушників.

Згідно зі статтею 278 КУпАП, під час розгляду справи про адміністративне правопорушення суд з’ясовує чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення.

При вивченні справ про адміністративні правопорушення, які повернуті Чаплинським районним судом для належного їх оформлення встановлено, що під час складання протоколів про адміністративні правопорушення уповноваженим на те посадовими особами не завжди визначається кваліфікація вчинених правопорушником дій.

 3).Відсутність документів, які б свідчили про повторне притягнення особи до адміністративної відповідальності.

Протокол про адміністративне правопорушення є офіційним документом і до нього висуваються певні вимоги. Обов'язок щодо належного складання протоколу про адміністративне правопорушення та надання доказів на підтвердження викладених в протоколі відомостей, покладається на особу, яка його складає та не може бути перекладено на суд.

4).Відсутність відомостей про особу правопорушника.

Під час вивчення матеріалів про адміністративні правопорушення, які були повернуті Чаплинським районним судом встановлено, що чотири протоколи повернуті у зв’язку із відсутністю відомостей про особу правопорушника, що є порушенням вимог статті 256 КУпАП.

5).Відсутність доказів, зазначених у протоколі про адміністративне правопорушення.

Стаття 251 КУпАП визначає, що доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються зокрема речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, тощо. 

Обов’язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 КУпАП.

6).Відсутність відомостей про місце скоєння правопорушення.

7).Відсутність відомостей про суть правопорушення.

Суть адміністративного правопорушення має бути викладена з урахуванням суб’єктивних та об’єктивних ознак складу адміністративного правопорушення.

Під час вивчення матеріалів про адміністративні правопорушення, які повернуті Чаплинським районним судом, встановлено, що трапляються випадки, коли у протоколі не вказується суть адміністративного правопорушення.

У період за січень-листопад 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської області  повернуто на доопрацювання  2 (або 3,2%) справи про адміністративні правопорушення у зв’язку з тим, що вони не підвідомчі суду.

У період за січень-листопад 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської області  повернуто на доопрацювання 1(або 0,8%) справу про адміністративне правопорушення у зв’язку з тим, що в діях правопорушника вбачається склад злочину.

Висновок:

Протокол про адміністративне правопорушення є офіційним документом і до нього висуваються певні вимоги. Обов'язок щодо належного складання протоколу про адміністративне правопорушення та надання доказів на підтвердження викладених в протоколі відомостей, покладається на особу, яка його складає та не може бути перекладено на суд.

 Відсутність в протоколі про адміністративне правопорушення, зазначених у статті 256 КУпАП, даних про адміністративне правопорушення, особи правопорушника унеможливлює повний та всебічний розгляд справи відносно особи, яка притягається до адміністративної відповідальності та позбавляє суд можливості з'ясувати всі обставини справи.

Проаналізувавши причини повернення Чаплинським районним судом справ про адміністративні правопорушення, необхідно зробити висновок про те, що органи, уповноважені на складання протоколів про адміністративне правопорушення, складають протоколи низької якості, із значними недоліками, - це змушує Чаплинський районний суд Херсонської області відповідно реагувати на них, повертаючи адмінматеріали на доопрацювання. Більшість протоколів повернуті на доопрацювання органам уповноваженим на їх складання у зв’язку з порушенням вимог ст. 256 КУпАП, зокрема: у цих адміністративних протоколах невірно вказано місце проживання  особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, всупереч вимогам чинного законодавства (КУпАП та Наказу МВС України від 06.11.2015 року № 1376 «Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах внутрішніх справ України») в протоколі про адміністративне правопорушення не вказано частину статті за якою винна особа притягується до адміністративної відповідальності, протоколи оформлено неохайно, не розбірливим почерком, до них не додаються зазначені докази, не долучаються пояснення свідків або відомості про них.

Окрім цього, працівниками Чаплинського ВП Генічеського ВП ГУНП, не вживається жодних заходів щодо дотримання вимог статті 277 КУпАП  про розгляд певної категорії справ у присутності правопорушника

Перераховане вище дає змогу вважати, що керівниками органів, уповноважених на складання протоколу про адміністративне правопорушення не приділяється достатня увага якості оформлення даних протколів, що в свою чергу не дає змоги суду повно та всебічно розглянути матеріал про адміністративне правопорушення, встановити особу винного та накласти адміністративне стягнення. Крім того, повернення четвертої частини справ про адміністративні правопорушення на доопрацювання, свідчить про недостатній контроль з боку керівників уповноважених на складання протколів осіб щодо якості виконанни ними своїх посадових обов’язків.

Разом з цим, суддями Чаплинського районного суду під час розгляду справ про адміністративні правопорушення дотримуються вимоги статті 278 КУпАП, а в разі виявлення невідповідностей у протоколах про адміністративні правопорушення та порушення інших норм адміністративного законодавства щодо повного та всебічного розгляду таких справ, вживаються заходи відповідного реагування, зокрема матеріали про адміністративні правопорушення повертаються на доопрацювання органам, уповноважених на їх складання.

 

 

Керівник апарату                                                   О.А.Байбуза