Узагальнення судової практики Чаплинського районного суду на тему : «Про судову практику розгляду справ про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України протягом 1 кварталу 2020 року».
Згідно Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-які органи, їх посадові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи створені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (документ), виданий цими органами є недійсним і не створює правових наслідків.
Особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України визначені статтею 317 ЦПК України.
Так, заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника; заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.
У рішенні про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, зокрема, мають бути зазначені встановлені судом дані про дату і місце народження особи, про її батьків.
Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Оскарження рішення не зупиняє його виконання. Разом з цим, копія судового рішення видається учасникам справи, негайно після проголошення такого рішення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.
Упродовж 1 кварталу 2020 року в провадженні Чаплинського районного суду Херсонської області перебувало на розгляді 798 справ усіх категорій, з них цивільних справ 381, що становить 48% від загальної кількості справ, які перебували у провадженні суду, в тому числі справ окремого провадження 76, з них справ, пов’язаних зі встановленням фактів народження та смерті на тимчасово окупованій території 30 (або 39% від загальної кількості справ окремого провадження).
У порівнянні із минулим періодом 2019 року, кількість справ про встановлення фактів народження та смерті на тимчасово окупованій території збільшилась майже вдвічі.
Так, упродовж 1 кварталу 2019 року Чалинським районним судом розглянуто 19 справ (26,4%) за заявами про встановлення фактів народження та смерті особи на тимчасово окупованій території України. Протягом 1 кварталу 2020 року судом же розглянуто 30 таких справ (48%), тобто більше на 11 справ у порівнянні із 1 кварталом 2019 року.
Отже, впродовж січня-березня 2020 року Чаплинським районним судом Херсонської області розглянуто 28 справ за заявами про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, що становить 93% від загальної кількості справ про встановлення фактів народження та смерті осіб на тимчасово окупованій території України та 2 справи про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України або 7%.
Під час проведення узагальнення розгляду Чаплинським районним судом заяв про встановлення факту народження дитини та встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України встановлено, що загалом до суду із заявами про встановлення факту народження дитини звертаються батьки дітей, які народились на тимчасово окупованій території України. Із заявами про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України звертаються родичі померлих (онуки, рідні брати або сестри, діти тощо).
В судові засідання, у більшості випадків, заявники та представники заінтересованої особи не з’являються, надавши письмові заяви про повне підтримання заявлених вимог та повне їх визнання відповідно, на підставі яких суд ухвалює вмотивоване рішення. Реєстрація зазначених заяв проводиться через канцелярію суду та негайно передається головуючому у справі судді.
Під час вирішення питання щодо оцінки доказів у справах про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України судом береться до уваги Консультативний висновок Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії, так званого «намібійського винятку», який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних актів, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Так, недійсність не може застосовуватись до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати шкоди лише особам, які проживають на такій території. Європейський суд з прав людини зазначає, що, виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади, так як це б означало цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території та позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать (справа «Кіпр проти Туреччини»). Таким чином, під час вирішення питання про задоволення заявлених вимог, із урахуванням практики Європейського суду з прав людини, яка відповідно до українського законодавства має застосовуватись судами при розгляді справ як джерело права, судом беруться до уваги документи, видані органами та установами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, зокрема медичні довідки та свідоцтва видані установами охорони здоров’я, розташованими на тимчасово окупованій території України.
Розглянемо детальніше справи за заявами про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, розглянуті Чаплинським районним судом Херсонської області упродовж 1 кварталу 2020 року.
Як зазначалося вище, протягом вказаного періоду, Чаплинським районним судом Херсонської області розглянуто 28 справ за заявами про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, в тому числі 27 із винесенням рішення про задоволення заявлених вимог та встановлення факту народження дитини.
Так, цивільна справа за заявою Н., заінтересована особа: Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про встановлення факту народження дитини (справа №665/350/20, головуючий суддя Березніков О.В.) надійшла до суду 02.03.2020 року. Відповідно до ухвали судді Чаплинського районного суду Березнікова О.В. від 03.03.2020 року провадження у справі відкрито та призначено судове засідання на 03.03.2020 року. 03 березня 2020 року Чаплинським районним судом Херсонської області ухвалене рішення про задоволення заявлених вимог та встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України.
Цивільна справа за заявою Ж., заінтересована особа: Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту народження дитини (справа №665/143/20, головуюча суддя Пилипенко І.О.) надійшла до суду 24.01.2020 року. Відповідно до ухвали судді Чаплинського районного суду Пилипенко І.О. від 27.01.2020 року провадження у справі відкрито та призначено судове засідання на 29.01.2020 року, в ході розгляду заяви встановлено, що заява не відповідає вимогам ст.175-177 ЦПК України, в результаті чого заяву залишено без руху згідно ухвали від 29.01.2020 року із наданням строку для усунення недоліків. 26 лютого 2020 року, в день усунення зазначених в ухвалі без руху недоліків, Чаплинським районним судом Херсонської області ухвалене рішення про задоволення заявлених вимог та встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України.
Під час вивчення матеріалів справ про встановлення фактів народження осіб на тимчасово окупованій території України встановлено, що Чалинським районним судом відмовлено у задоволенні заявлених вимог в одній такій справі.
Так, цивільна справа за заявою К., заінтересована особа: Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту народження дитини (справа №665/318/20, головуюча суддя Пилипенко І.О.) надійшла до суду 21.02.2020 року. Відповідно до ухвали судді від 24.02.2020 року у справі відкрито провадження та призначене судове засідання на 25.02.2019 року. 25 лютого 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської області ухвалене рішення про відмову у задоволенні заявлених вимог про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України. Як вбачається із матеріалів справи, заявник К. звернувся до суду із заявою про встановлення факту народження дитини, яка народилася на території Російської Федерації. В обґрунтування поданої заяви вказує, що він не може отримати свідоцтво про народження дитини у відділі державної реєстрації актів цивільного стану, оскільки факт народження дитини відбувся на території Російської Федерації, а свідоцтво про народження дитини видано на тимчасово окупованій території АР Крим, а тому він позбавлений можливості зареєструвати народження дитини, відповідно до вимог ст.13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану». В судовому засіданні встановлено, що дитина заявника – К. народився 28 жовтня 2018 року, і місцем його народження є м. Коломна, Московська область, що підтверджується медичним свідоцтвом про народження дитини. Однак, реєстрація народження дитини К. не була проведена компетентним органом м. Коломна Російської Федерації.
Статтею 315 ЦПК України визначено, що судом може бути встановлено факти, що мають юридичне значення, тобто такі, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав. Відповідно до пункту 2 глави 1 розділу ІІІ «Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні», затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 року №52/5, передбачено, що підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є: а) медичне свідоцтво про народження (форма № 103/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - медичне свідоцтво про народження), що видається закладами охорони здоров'я незалежно від підпорядкування та форми власності, де приймаються пологи. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров'я державна реєстрація народження проводиться на підставі медичного свідоцтва про народження або медичної довідки про перебування дитини під наглядом лікувального закладу (форма № 103-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08 серпня 2006 року № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1150/13024 (із змінами) (далі - медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу), та висновку про підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров’я за формою, встановленою у додатку 3 до Порядку підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2013 року № 9. Якщо реєстрація народження дитини, народженої в іншій державі, не була проведена компетентним органом такої держави або дипломатичним представництвом чи консульською установою України, підставою для проведення державної реєстрації в Україні є медичний документ іншої держави, що підтверджує факт народження дитини, належним чином легалізований, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Ці документи подаються до органу державної реєстрації актів цивільного стану, де реєструється народження. При відсутності підстав для державної реєстрації народження, визначених у цьому пункті, державна реєстрація народження проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою. Для розгляду відповідної справи у суді орган державної реєстрації актів цивільного стану на прохання заявника складає письмову відмову у проведенні державної реєстрації народження (додаток 1), у якій викладає причини неможливості проведення такої реєстрації. Звертаючись до суду із заявою про встановлення факту народження дитини, К. не надав до суду жодного доказу, який би підтверджував неможливість реєстрації дитини відповідним органом відділу державної реєстрації актів цивільного стану на території України, тобто належним чином мотивовану письмову відмову у проведенні державної реєстрації народження дитини. Окрім цього, як вбачається із матеріалів справи, дитина заявника народився 28.10.2018 року. При цьому, відповідно до копії свідоцтва про шлюб серії І-КГ №158904, виданого Чаплинським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 21 січня 2020 року К. уклав шлюб з К. 21 січня 2020 року, після укладення шлюбу присвоєно спільне прізвище К. Проте, звертаючись до суду із заявою К. не залучив до участі у розгляді справи матір дитини К., оскільки дитина у матері народилась більше ніж за рік до укладання шлюбу. Більше того, суду надано копії паспортів громадян України К. та К., тим часом у наданої копії свідоцтва про народження дитини К. зазначається, що батьки дитини К. та К. є громадянами Російської Федерації, що свідчить про суперечливість наданих суду документів про батьків дитини. Таким чином, враховуючи вказані розбіжності, суд був позбавлений можливості встановити факт народження дитини та ухвалити рішення у справі про задоволення заяви.
Протягом 1 кварталу 2020 року Чаплинським районним судом Херсонської області розглянуто 2 справи із винесенням рішення про задоволення заявлених вимог та встановлення фактів смерті осіб на тимчасово окупованій території України, зокрема в Автономній Республіці Крим.
Так, цивільна справа за заявою К., заінтересована особа: Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про встановлення факту смерті (справа №665/217/20, головуючий суддя Березніков О.В.) надійшла до суду 05.02.2020 року. Відповідно до ухвали судді Чаплинського районного суду Березнікова О.В. від 10.02.2020 року провадження у справі відкрито та призначено судове засідання на 10.02.2020 року. 10 лютого 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської області ухвалене рішення про задоволення заявлених вимог та встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України.
Цивільна справа за заявою З., заінтересована особа – Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) про встановлення факту смерті особи (справа №665/334/20, головуюча суддя Пилипенко І.О.) надійшла до суду 25.02.2020 року. Відповідно до ухвали судді Чаплинського районного суду Пилипенко І.О. від 26.02.2020 року провадження у справі відкрито та призначено судове засідання на 27.02.2020 року. 27 лютого 2019 року Чаплинським районним судом Херсонської області ухвалене рішення про задоволення заявлених вимог та встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України.
На виконання вимог ч.2 ст.317 ЦПК України справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України Чаплинським районним судом розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.
Так, 11 справ (37%) розглянуто не пізніше наступного дня після надходження справи до суду; 5 справ (17%) розглянуто в межах 3 робочих днів; 5 справ (17%) – в межах 4 робочих днів; 1 справа (3%) – в межах 1 місяця.
Основними причинами, які вплинули на тривалий розгляд справ вищевказаної категорії, зокрема, були:
1.Залишення заяви без руху із наданням терміну для усунення недоліків.
Упродовж 1 кварталу 2020 року у 1 справі про встановлення факту народження на тимчасово окупованій території України виносилась ухвала про залишення заяви без руху у зв’язку із порушенням вимог ст.ст.175, 177 ЦПК України та надавався термін для усунення недоліків. Відразу, пілся усунення виявлених у заяві недоліків, судом ухвалено судове рішення по справі (справа №665/143/20 за заявою Ж. про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України, головуюча суддя Пилипенко І.О.).
Упродовж 1 кварталу 2020 року судові рішення у справах про встановлення фактів народження та смерті на тимчасово окупованій території України до апеляційного суду не оскаржувались, на відміну від аналогічного періоду 2019 року (1 рішення оскаржено до Херсонського апеляційного суду).
Таким чином, якість розгляду таких справ у 1 кварталі 2020 року становить 100%.
Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження та смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню, а його копія видається особам, які брали участь у справі, негайно після проголошення такого рішення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження особи.
Під час проведення узагальнення розгляду справ даної категорії Чаплинським районним судом Херсонської області встановлено, що проблем під розгляду справ у суддів не виникало. Не виникало питань і під час виконання судових рішень у справах такої категорії.
Висновки:
Провівши узагальнення судової практики Чаплинського районного суду розгляду справ про встановлення фактів народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України упродовж 1 кварталу 2020 року можна зробити наступні висновки:
Під час вивчення матеріалів справ про встановлення фактів народження осіб на тимчасово окупованій території України встановлено, що Чалинським районним судом відмовлено у задоволенні заявлених вимог в одній такій справі через ненадання заявником належних доказів, які б дали можливість суду встановити факт народження дитини на тимчасово окупованій території України.
Слід зазначити, що в разі виявлення фактів, які б свідчили про неповну юридичну обізнаність громадян щодо розгляду судами справ певних категорій, Чаплинським районним судом готується та висвітлюється інформація на офіційній сторінці суду зі спірних питань.
Так, за результатами розгляду цивільної справи заявою К., заінтересована особа: Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту народження дитини, в якій ухвалено рішення про відмову у задоволенні заявлених вимог, 28 лютого 2020 року на офіційній сторінці суду розміщено роз’яснення законодавства щодо реєстрації народження та смерті, зокрема звернено увагу на те, що у випадку народження дитини у громадян України, які зареєстровані чи проживать на тимчасово окупованій території України, роз’яснюємо заявникам право на звернення до суду із заявою про встановлення такого факту народження у відповідності до вимог статей 315-317 ЦПУ України.
Якщо реєстрація народження дитини, народженої в іншій державі, не була проведена компетентним органом такої держави або дипломатичним представництвом чи консульською установою України, підставою для проведення державної реєстрації в Україні є медичний документ іншої держави, що підтверджує факт народження дитини, належним чином легалізований, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, з года на обов'язковість яких надана Верховною РадоюУкраїни.
Таким чином, у випадку народження дитини у громадян України на території іншої держави, роз’яснюємо, що заявники можуть звернутись до органу державної реєстрації актів цивільного стану на території України для проведення реєстрації народження дитини, надавши при цьому оригінал медичного свідоцтва про народження.
Керівник апарату Чаплинського
районного суду
Херсонської області О.А.Байбуза